Categorieën
Vakbladen

Magneetzweeftreinen vervangen Intercity’s

Dit artikel is verschenen in het OV-Magazine nieuws van 5 februari 2013.

Voorzitter Wouter van Gessel van de Stichting Freedom of Mobility ziet kansen om het openbaar vervoer op een hoger plan te brengen met voertuigen waarin reizigers hun eigen fiets, e-scooter of scootmobiel kunnen meenemen. NS-machinist Van Gessel voorziet vier lagen: een nieuw netwerk van magneetzweeftreinen die Intercity’s vervangen, het bestaande spoornet voor kortere afstanden, nieuwe raillijnen in en om steden en dat alles aangevuld met eenpersoonsvoertuigen als fiets, e-scooter en scootmobiel. Het idee is dat je dan geen auto meer nodig hebt.

Het netwerk van magneetzweeftreinen bestaat uit negen corridors dat alle Intercityknopen en luchthavens verbindt, aangevuld met de kortsluitverbindingen Den Helder–Leeuwarden, Den Haag–Hoek van Holland–Vlissingen en Emmen–Assen. Ook zijn er aansluitingen op het buitenland. Bijvoorbeeld de corridor Brussel–Antwerpen–Roosendaal–Dordrecht–Rotterdam–Rotterdam Airport–Den Haag–Schiphol–Amsterdam Zuid–Enschede–Berlijn die de hogesnelheidstrein vervangt. Van Gessel kiest voor de magneetzweeftrein omdat die door vlotter optrekken en een hogere topsnelheid twee tot vijf keer zo snel is als een Intercity. Ook is de zweeftechniek veiliger en minder kwetsbaar door herfstblaadjes en sneeuw.

De hoge aanlegkosten ziet hij niet als een bezwaar. Nederland kan de aardgasbaten aanwenden en wordt met supersnel openbaar vervoer aantrekkelijker als vestigingsland. Van Gessel: “Mobiliteit is het fundament van de maatschappij. Zo’n netwerk leg je voor honderden jaren aan. Dan moet je niet kijken naar de kosten, maar naar de opbrengsten.”

Op het bestaande spoornet gaan ‘InterRegioSprinters’ rijden: dubbeldekstreinen met boven uitsluitend eersteklasstoelen en beneden een gelijkvloerse inrit voor fietsen, e-scooters en scootmobielen. “Die treinen rijden elke twee of drie minuten en stoppen op elk station, zoals het hoort”, zegt Van Gessel. Het net van gestrekte metro-, sneltram- en lokaaltramlijnen in en om de steden moet drastisch groeien en buslijnen vervangen.