Inpassing

Reizen vinden voornamelijk plaats tussen woon-, werkomgeving en voorzieningen. De ruimtelijke inpassing en planning van de voorzieningen moet dan ook aansluiten op de inrichting van de infrastructuur.

Een juiste inpassing zorgt voor een goede bereikbaarheid met minder verkeer. En daarmee weer voor een veiligere en schonere leefomgeving. Daarom is de inpassing van stations en haltes onderdeel van onze visie.

Inpassing stations en haltes
MetroportaalStations en haltes zijn niet meer de poort van de stad, maar de kerk. Stations en haltes moeten een doel op zich zelf zijn. Elk station/halte krijgt een functie. Deze functie kan zijn o.a. een winkelcentrum, ziekenhuis, bouwmarkt, kantorencomplex, etc. Het is de bedoeling dat vervoerstromen van en naar deze voorzieningen gaan.

De visie gaat uit van corridors, waarin de verschillende stations ook verschillende functies krijgen. Een halte bij een woonwijk kan bijvoorbeeld een winkelcentrum als station krijgen. De vereniging Deltametropool werkt een dergelijk concept uit.

Grotere stations kunnen meerdere functies combineren. Het station in Luzern, Zwitserland is een goed voorbeeld van hoe zo’n station een bestemming op zich kan zijn. Je kunt er tot ’s avonds laat terecht voor al je dagelijkse boodschappen en andere benodigdheden, de ondergrondse traverse biedt een veilige manier om de drukke straat over te steken. Het is er levendig, daarom komen mensen er graag en voelen ze zich er veilig. Bovendien uitstekend bereikbaar met alle vervoersvormen, men hoeft geen extra tijd te verspillen om met de auto naar een supermarkt te rijden.