Autosector

De Westerse markt raakt verzadigd, er is een overschot aan productie. Niet iedereen kan een auto betalen. En de aankomende generatie zit liever achter de mobiele telefoon dan achter het stuur.

De autosector zoekt dus nieuwe overlevingskansen. En zoekt antwoorden op mobiliteitsvraagstukken in:

intelligente hybride auto

intelligente hybride auto

  1. Elektrische auto.
  2. Intelligente auto.
  3. Deelauto.
  4. Informatie aan autobestuurders over alternatief vervoer.

De geboden oplossingen hebben zo hun voor en nadelen:

1. Elektrische auto.
Geen vervuilende uitstoot en lawaai in onze leefomgeving. Minder afhankelijk van olie. Het oplaadnetwerk moet nog wel worden opgebouwd.

  • - Het accupakket is duur in aanschaf.
  • - Bij een vergelijkbaar gewicht per auto, net zo’n gigantisch energieverbruik als het huidige wagenpark van 7 miljoen auto’s.

2. Intelligente auto.
Dan hoeven we niet meer zelf te rijden. Er passen meer auto’s op de weg omdat ze korter op elkaar (“treintje”) kunnen rijden. Slimme auto op afroep kan tussentijds voor taxi spelen of parkeert zich buiten het centrum.

  • - Maar wie zorgt ervoor dat deze complexe voertuigen correct onderhouden worden?
  • - De technologie, het onderhoud en de keuring zal niet goedkoop zijn.
  • - Echte trein kan veel beter treintje rijden; energiezuiniger, sneller, veiliger en met minder ruimte.

3. Deelauto.
Wellicht een noodzakelijk kwaad als auto’s duurder worden. Betere benutting. Hoeft de auto niet het grootste deel van de 24 uur ongebruikt te staan.

  • - Maar gedeeld bezit geeft gedoe over gebruik, beschikbaarheid en kosten. Zoals wie houdt de auto schoon? En wat als meerdere mensen tegelijk dezelfde auto willen gebruiken?

4. Informatie aan autobestuurders over alternatief vervoer.
Zo kan de automobilist de files omzeilen. Of overstappen op het OV.

  • - Maar als iedereen om de files rijdt ontstaan de files ergens anders.
  • - Bij overstappen ontstaat daar weer een parkeerprobleem. En hoe verloopt dan het natransport?

Conclusie
Geen van deze oplossingen helpt tegen het te pas en onpas gebruik van de auto, files of parkeerproblemen. Eigenlijk moet de auto veel kleiner, lichter en langzamer worden. Dan wordt de actieradius ook beter. Hoe dan ook, met alléén de auto krijgen we geen duurzame mobiliteit.