Apart intercity-netwerk

Plan intercity-netwerk

Plan IC-netwerk

Naar het voorbeeld van Japanse hogesnelheidstrein Shinkansen krijgen de intercity-treinen een volledig eigen infrastructuur met eigen sporen in de stations. Het IC-netwerk zal een nieuwe derde ruggegraat in het OV treinensysteem vormen met 9 aparte corridors voor intercities.

Er zal bij dezelfde intercitystations worden gestopt als nu, maar door het corridorsysteem zal de frequentie en betrouwbaarheid van de dienstregeling hoger zijn.

Hogesnelheidstreinen hebben door de korte afstanden tussen stations in Nederland helaas geen nut. Met minimale afstanden van 100km zouden vele steden gepasseerd moeten worden. Hoge snelheid klinkt leuk, maar wij vinden dat treinen reizigers mee moeten nemen in plaats van ze voorbij te flitsen.

Duitsland en Japan hebben echter al een beter en sneller systeem dat wél voor ons land geschikt is. Wij willen dat inzetten om de landelijke reistijden tussen álle intercitysteden aanzienlijk terug te brengen.

Materieel

concept indeling IC voertuig

De keuze voor een apart intercity netwerk geeft ook de vrijheid om materieel te kiezen dat breder is dan momenteel op de huidige spoorwegen past. Wij gebruiken de extra ruimte om de passagiers meer comfort en en ruimte voor grotere bagage (belangrijk voor luchthavenreizigers!) en/of vouwfietsen te bieden.

Aan bagageafhandeling voor overstappende vliegtuigpassagiers is ook gedacht, door rekening te houden met het meenemen van vliegtuigcontainers.

Een vroeg concept van de stoelindeling, zonder rekening te houden met technische ruimte, is hier geplaatst om een idee te krijgen. De uiteindelijke uitvoering krijgt waarschijnlijk een rij minder stoelen en andere plaatsing van de voertuigovergangen, rekening houdende met het evacuatieconcept en dergelijke.