Apart intercity-netwerk

Plan intercity-netwerk
Plan IC-netwerk
Naar het voorbeeld van Japanse hogesnelheidstrein Shinkansen krijgen de intercity-treinen een volledig eigen infrastructuur met eigen sporen in de stations. Het IC-netwerk zal een nieuwe derde ruggegraat in het OV treinensysteem vormen met 9 aparte corridors voor intercities.

Er zal bij dezelfde intercitystations worden gestopt als nu, maar door het corridorsysteem zal de frequentie en betrouwbaarheid van de dienstregeling hoger zijn.

Hogesnelheidstreinen hebben door de korte afstanden tussen stations in Nederland helaas geen nut. Met minimale afstanden van 100km zouden vele steden gepasseerd moeten worden. Hoge snelheid klinkt leuk, maar wij vinden dat treinen reizigers mee moeten nemen in plaats van ze voorbij te flitsen.

Duitsland en Japan hebben echter al een beter en sneller systeem dat wél voor ons land geschikt is. Wij willen dat inzetten om de landelijke reistijden tussen álle intercitysteden aanzienlijk terug te brengen.

Materieel

InterCity Metro voertuigen
De keuze voor een apart intercity netwerk geeft ook de vrijheid om materieel te kiezen dat breder is dan momenteel op de huidige spoorwegen past. Er is ruimte voor 2 x 3 stoelen naast elkaar. Wij gebruiken de extra ruimte echter om de passagiers meer comfort en ruimte voor grotere bagage (belangrijk voor luchthavenreizigers!) en/of vouwfietsen te bieden. Wij gebruiken de extra ruimte om de passagiers meer comfort en en ruimte voor grotere bagage (belangrijk voor luchthavenreizigers!) en/of vouwfietsen te bieden.

Aan bagageafhandeling voor overstappende vliegtuigpassagiers is ook gedacht, door rekening te houden met het meenemen van vliegtuigcontainers.

Een concept van de stoelindeling is hieronder gegeven. De configuratie van de stoelen zal nog verder worden uitgewerkt.

ICMetro interieur concept
ICMetro Interieur concept